Yacht - Finance

Flinke stijging juridische vacatures

Effect economische groei duidelijk zichtbaar

DIEMEN, 8 juli 2015 - Het aantal juridische vacatures is in het tweede kwartaal met meer dan 40% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voornamelijk de overheid, zakelijke dienstverlening en intermediairs zijn op zoek naar juristen. Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen op de Legal arbeidsmarkt over het tweede kwartaal van 2015’ van Yacht.

Joost Duffhues, commercieel manager bij Yacht Legal: “Wij zien dat de toenemende vraag naar juristen zich verder doorzet in het tweede kwartaal van 2015. Vooral in de maand juni is er met 70% een forse groei van het aantal juridische vacatures te zien.”

Nieuwe concurrentie leidt tot aanzienlijke groei in de advocatuur

Het aantal vacatures in de advocatuur is in het tweede kwartaal van 2015 opnieuw flink gestegen: met 57%. De advocatuur is volop in beweging. Onder andere door de oprichting van niche kantoren door ervaren partners en advocaten de afgelopen paar jaar. Deze kleinere kantoren spelen snel in op de vraag uit de markt. Andere nieuwe spelers zijn juridische adviesbureaus die concurreren op prijs, accountantskantoren die juridische dienstverlening opstarten en rechtsbijstandsverzekeraars die direct oplossingen aanbieden. Goed personeel maakt in deze competitieve markt het verschil. Joost Duffhues: “De flexibele schil doet zijn intrede in zowel de advocatuur als bij de accountantskantoren. Bedrijven maken steeds vaker gebruik van interim-juristen voor extra slagkracht en om fluctuaties in de bedrijfsvoering op te vangen.”

Economisch herstel zorgt voor meer dan verdubbeling vacatures in Notariaat

Het economisch herstel zorgt opnieuw voor veel vacatures in het notariaat. Het aantal vacatures in het notariaat stijgt in het tweede kwartaal met maar liefst 140%. Burgers hebben meer financiële ruimte en de huizenmarkt trekt verder aan. Daarbij zorgen de nieuwe regels voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) vanaf 1 juli tijdelijk voor een extra vraag.

Sterke toename kansen bedrijfsjuristen op arbeidsmarkt

Opnieuw is er sprake van een duidelijke stijging van het aantal vacatures voor bedrijfsjuristen. Goed nieuws, want voor hen waren de kansen op de arbeidsmarkt in 2014 niet bijzonder groot. “Juristen op het gebied van arbeidsrecht, contractenrecht en inkoop- en  aanbestedingsrecht worden weer vaker gezocht. Het aantal vacatures voor bedrijfsjuristen stijgt met meer dan 115% in het tweede kwartaal,” aldus Duffhues.

Flexibiliteit belangrijk onder doelgroep

Uit onderzoek naar de arbeidsmotivatie onder juristen blijkt dat juristen op zoek zijn naar werkgevers die een goed betaalde baan met flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken bieden. Een goede balans tussen werk en privé is belangrijk voor de doelgroep. De meerderheid van de juristen wil wel graag fulltime werkzaam zijn.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.