Gemeenten lijken geen interesse te hebben in ambtenaar van de toekomst

Joost Heeroma | Overig, Sociaal Domein

DIEMEN, 20 december 2017 - Competenties die gemeenten zo belangrijk achten in het profiel van de toekomstige ambtenaar zijn niet terug te vinden in vacatures. Mondige burgers en datagedreven werken vraagt om specifieke kennis en vaardigheden.  Zo moeten ambtenaren kunnen verbinden, onderhandelen, argumenteren en regisseren. Gek genoeg zijn het juist deze competenties die niet terug te vinden zijn in de vacatures van gemeenten. Dit blijkt een analyse van Yacht naar 6950 vacatures van de gemeentelijke overheid over de periode oktober 2016 tot en met oktober 2017.

Veel gemeenten weten overigens wel raad met traditionele vaardigheden in vacatures. Zo staan vacatures vol met termen als resultaatgericht (26%), betrokken (24%) en sociaal (23%). De competenties van de ambtenaar van de toekomst komen er schraal af terwijl de vacatures volstaan met clichés. Zo wordt datagedreven in geen van de 6950 vacatures vermeld. Ook andere vaardigheden kunnen nauwelijks rekenen op aandacht van de gemeentelijke vacature-opstellers:
●    Klantgericht: in slechts 17% van de vacatures
●    Netwerken: in slechts 13% van de vacatures
●    Verbindend: in slechts 4% van de vacatures
●    Datagedreven: in 0% van de vacatures

Grote groei in vacatures  bij gemeentelijke overheid

In het derde kwartaal van 2017 steeg het aantal vacatures gemiddeld met 56% ten opzichte van dezelfde periode van het vorig jaar.  Zo steeg het aantal vacatures in Groningen bij gemeenten zelfs met meer dan 125%. Ook Utrecht en Zuid Holland lieten een groei zin van meer dan 100 % (resp 103,5% en 100,3%). Alle hens aan dek dus om de juiste mensen aan te trekken.

Traditionele functie-eisen in vacatures voldoen niet meer

Mevrouw drs. Machteld Koelewijn, partner sociaal domein bij BMC advies, onderdeel van Yacht: “Met de transformatie in het sociaal domein, maar ook met de komst van de omgevingswet is de noodzaak voor gemeenten om in te zetten op doorontwikkeling naar een omgevingsbewuste, flexibele en opgaaf gestuurde organisatie groter dan ooit. Door het perspectief van de inwoner centraal te stellen, voelt met name een jonge generatie beleidsadviseurs zich meer aangesproken. Zeker wanneer competenties als verbinden, netwerken, luisteren en observeren in de vacatures worden opgenomen.  Als BMC voegen wij waarde toe aan publieke organisaties door advies en versterking van de uitvoeringspraktijk. In het belang van de leerling, de cliënt en de inwoner.” 

Over Yacht

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein. Vanaf 2016 rapporteert Yacht haar vacaturetrends op basis van Jobdigger vacaturedata.