Ook sterrenkundige en natuurkundige kan IT-er worden

Joost Heeroma | IT

DIEMEN, 10 februari 2017 - Het aantal vacatures voor IT starters laat in het laatste kwartaal van 2016 een forse stijging zien. De vraag is 34% hoger dan een jaar eerder. De totale groei van vacatures in het vakgebied IT bedraagt 26%. Dat blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen over het vierde kwartaal van 2016’ van Yacht. De vraag naar professionals is zelfs zo groot dat bedrijven ook open staan voor talent met uiteenlopende vooropleidingen, bijvoorbeeld sterrenkunde, psychologie en natuurkunde.

Vraag naar IT-starters stijgt met 34%

De vraag naar IT-ers is al jarenlang hoog. Het lukt bedrijven moeilijk geschikt personeel te vinden. Om toch in die behoefte te kunnen voorzien, is vakkennis lang niet het enige waar bedrijven naar zoeken. Michiel Valk, Directeur Yacht IT: “Veel bedrijven zetten in op de transformatie naar ‘digital’ en vormen nieuwe teams. Daar horen ook nieuwe profielen bij. Een goede IT-er beschikt niet alleen over vakkennis. Analytisch denkvermogen, aanpassingsvermogen en creativiteit zijn minstens zo belangrijk. Dat legt de lat hoog, maar biedt ook kansen voor mensen met die specifieke competenties. Ook zij kunnen IT-er worden.”

Niet alleen technische opleiding

Er is binnen organisaties meer behoefte aan mensen die beschikken over soft skills als communicatieve vaardigheden, creativiteit, inventiviteit en flexibiliteit. Eigenschappen waar de moderne IT-er niet buiten kan. Specifieke vakkennis wordt steeds vaker ‘on the job’ bijgebracht. Dat maakt dat starters interessant zijn voor bedrijven. Valk: “Ook als je een vooropleiding hebt in bijvoorbeeld Marketing, Psychologie, Natuurkunde, kun je een goede IT-er worden. We kijken vooral naar iemands motivatie en nevenactiviteiten. Iemand die als hobby ‘programmeren’ heeft, beschikt al over bepaalde basisvaardigheden die in dit vakgebied goed van pas komen.” Speciaal voor starters biedt Yacht een uitdagend traineeprogramma. Binnen dit programma is volop ruimte voor het opdoen van werkervaring. De diversiteit van opdrachtgevers helpt jonge talenten verschillende competenties te ontwikkelen.

Nieuwkomers en blijvers

De impact van technologie en digitalisering op bedrijfsprocessen draagt ook bij aan nieuwe vacatures zoals data scientists en UX designers. De verwachting is dat de vraag naar dit soort functies aantrekt.

Uit een analyse van het huidige aanbod vacatures blijkt dat de vraag naar Software- en applicatie ontwikkelaars het hardst stijgt, op de voet gevolgd door Web & Multimedia ontwikkelaars:

Groei in kwartaal vier van 2016 ten opzichte van 2015:
Software- en applicatie ontwikkelaars  31%
Web & Multimedia ontwikkelaars         28%
Systeemanalisten                               21%
Systeembeheerders                            20%

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein. Vanaf 2016 rapporteert Yacht haar vacaturetrends op basis van Jobdigger vacaturedata.