IT-er financieel beter af buiten de Randstad

Joost Heeroma | IT

DIEMEN, 20 juli 2016 - Professionals in IT zijn steeds minder afhankelijk van de Randstad. Naar verhouding stijgt het aanbod van IT vacatures buiten de Randstad harder dan daarbinnen. In de Randstad stagneert het aanbod zelfs. Het aantal vacatures in de provincies steeg het afgelopen kwartaal met gemiddeld 10% ten opzichte van kwartaal twee van 2015. In de Randstad steeg het aanbod met slechts 2%. Met nagenoeg een vergelijkbaar salaris wordt verhuizen naar buitengebieden aantrekkelijker omdat uitgaven voor levensonderhoud daar lager liggen. Dat stelt Yacht naar aanleiding van de analyse ‘Trends en ontwikkelingen over het tweede kwartaal van 2016’.

VOLOP WERK EN LAGERE UITGAVEN VOOR LEVENSONDERHOUD

Het aanbod van het aantal IT-vacatures in de Randstad stagneert, evenals de stijging van het gemiddelde salaris. Database ontwikkelaars en -beheerders blijven nog wel meer verdienen. De groei van het aanbod van IT vacatures buiten de Randstad betekent dat professionals niet meer per se naar de Randstad hoeven te verhuizen.

Okke Tissing, Business Development Manager Yacht IT: “Locatie is zowel voor onze klanten als professionals belangrijk. De aantrekkingskracht van de Randstad vanwege interessante IT-banen is niet  allesoverheersend. Een goede balans tussen werk en privé en kwaliteit van leven weegt tegenwoordig zwaar mee. De beschikbaarheid van interessante banen in de provincies maakt de optie tot wonen buiten de Randstad daarom interessanter.

RANDSTAD: MEER SALARIS, MAAR HOGERE LASTEN

Het gemiddelde geboden salaris in de Randstad bedraagt € 56.600,-, tegenover € 54.500,- buiten de Randstad. Dat maakt de provincies  aantrekkelijker, omdat uitgaven voor levensonderhoud daar stukken lager liggen.

Groei aanbod IT vacatures in Randstad en provincie
Stijging aantal IT vacatures in procenten ten opzichte van kwartaal twee 2015.
Noord-Brabant              9%
Gelderland                   10%
Overijssel                    18%
Limburg                         8%
Groningen                    -1%
Flevoland                      2%
Friesland                     35%
Drenthe                       10%
Zeeland                        -7%

Stijging aantal IT vacatures in procenten in Randstad ten opzichte van kwartaal twee 2015
Noord-Holland              3%
Zuid-Holland                 1%
Utrecht                         2%

NUMBER ONE IN CONNECTING PROFESSIONALS

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Wij bieden professionals uitdagend werk, in vaste functies of interim-opdrachten, waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.