Bouw en civiele sector groeit fors met 35%

Joost Heeroma | Engineering

DIEMEN, 26 mei 2016 - Het aantal vacatures voor hoogopgeleide engineers is in het eerste kwartaal gestegen met 8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015. Door de groei in het aantal vacatures is de aanwezige spanning op de arbeidsmarkt toegenomen. De vraag is hoger dan het aanbod, blijkt uit de arbeidsmarktanalyse van Yacht.

Verdere analyse laat een lichte groei zien van 2% in zowel Chemie als Life Science en Industry blijft met 0% groei gelijk. Grote uitzondering is de forse groei van 35% in de bouw en civiele sector.
Het herstel van de economie is de stuwende motor achter deze hoge groeicijfers en zorgt dat de bouw en civiele sector in steeds sneller tempo uit het dal komt. De groei in vacatures is zichtbaar binnen de gehele bouwketen; van opdrachtgevers en architecten tot en met  bouwbedrijven en installateurs.

KOPLOPERS IN GROEI: BRABANT, NOORD HOLLAND EN GELDERLAND

De groei komt in het hele land voor, zowel in woningbouw als utiliteitsbouw. In de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland en Gelderland stijgt de vraag naar hoogopgeleide technici het meest. Namelijk met 45%, 44% en 43%. Het investeringsniveau in de genoemde provincies ligt dan ook hoog.

VERSCHUIVING CONTRACTVORMEN

De vraag naar hoogopgeleide bouw en civiele technici laat de laatste drie kwartalen een verschuiving in contractvormen zien. De sterke groei kenmerkt zich door een toenemende flexibilisering; de vraag naar vaste functies neemt af ten opzichte van een groeiende tijdelijke vraag. “Vaak neemt bij een herstellende economie de vraag naar vaste functies toe. Dit beperkt het snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Opvallend is dat de bouw en civiele sector nog steeds kiest voor meer flexibiliteit”, aldus Ard Kistemaker Directeur Yacht Engineering.

WERKGEVERS AANTREKKELIJKHEID BEPALEND VOOR SUCCES

De sterke groei in het aantal vacatures in de bouw en civiele sector biedt duidelijke carrièrekansen voor technici. Bedrijven in deze sector moeten dan ook meer aandacht aan hun aantrekkelijkheid besteden. “De sterke groei in vraag maakt dat technici in deze sector kiezen voor de meest aantrekkelijke werkgever. Dit betekent zowel het bieden van interessante projecten, maar ook oog hebben voor ontwikkeling van werknemers, investeren in opleidingen.”, aldus Kistemaker.

OVER YACHT