Vraag IT professionals blijft hoog

Joost Heeroma | IT

DIEMEN, 18 februari 2016 - Het aantal vacatures voor hoogopgeleide IT-ers is in het vierde kwartaal van 2015 met 12% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. Over het gehele jaar 2015 stijgt de vraag met 21% ten opzichte van 2014. Dit is volledig in lijn met de duidelijke versnelling die in de markt zichtbaar is op het gebied van digitale transformatie. Dit blijkt uit de arbeidsmarktanalyse van Yacht.

De vraag naar architecten, software developers, testers en security consultants liet in 2015 een grote groei zien. Ten opzichte van 2014 steeg de vraag naar deze professionals met meer dan 20%. Snelle innovatie in klantgerichte business processen, verdere integratie van data en toenemend gebruik van mobile platformen vergroot de vraag naar dit type professionals met leidende rollen in de digitale transformatie.

SCHAARSTE IN ARBEIDSMARKT VOOR IT PROFESSIONALS EEN UITDAGING

Ondanks een daling in de procentuele groei van het aantal IT vacatures in het afgelopen kwartaal blijven hoogopgeleide IT professionals in bovengenoemd vakgebieden, maar met name Software Developers, schaars.

“Het vinden en binden van hoogopgeleide Software Developers is en blijft voorlopig de uitdaging. Daarbij wordt er door onze klanten weer gekeken naar speciale trainee-programma’s, al dan niet in eigen huis of in samenwerking met externe partijen, waar talent op het gebied van software development gekweekt wordt. Verder zien we dat de vraag naar traditionele IT project managers het laatste kwartaal sterk is afgenomen. Dit is een duidelijke trend in de markt die verklaard kan worden door het toenemende gebruik van Agile-Scrum en DevOps ontwikkelmethoden. Met name bij onze grote klanten zien we een duidelijke versnelling in de migratie van traditionele ontwikkelmethoden naar Agile-scrum en DevOps. Dit vertaalt zich naar een toenemende vraag naar bijvoorbeeld Scrum masters”, aldus Arco Elsman, Directeur IT Yacht.