Grenzen IT en marketing vervagen in rap tempo

Joost Heeroma | IT, Marketing & Communications

DIEMEN, 27 januari 2016 - Een baan in de marketing of communicatie was in 2015 weer wat makkelijker te vinden. Het aantal vacatures steeg met 16% tot ruim 33.000 ten opzichte van 2014. Vooral functies op het snijvlak van IT en Marketing - zoals Web-ontwikkelaar, User interface designer, CRM consultants - lieten een groei zien. Daar steeg het aantal vacatures met maar liefst 30% tot 19.000 vacatures. Dit blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van Yacht.

Marketeer moet opereren op snijvlak business en IT

Dit type ‘Marketing-IT’ functies maakt met 12% een substantieel onderdeel uit van het totale aantal IT-gerelateerde vacatures. De verwachting is dat deze trend doorzet. Marketeers van nu kunnen niet om IT heen.

Old school marketing voldoet niet meer

Wim Andréa van CRUX beaamt dit: ‘We leven in een digitaal tijdperk. De druk op marketeers wordt steeds groter. Er wordt meer en meer van hen verwacht. De marketeer van nu heeft steeds meer capaciteiten nodig op IT-gebied. En dat past niet bij iedereen. Dat vergt een bereidheid tot leren, maar ook een analytisch brein. Waar communicatie vooral een alpha-vak is, vraagt IT toch meer van de linker hersenhelft. Logisch dat niet iedereen hierin mee kan en wil.’

Tip voor werkgevers: kijk naar competenties

Ook Mirella Kuijer, Commercieel Manager bij Yacht, merkt de verschuiving naar steeds meer gespecialiseerde en IT-gerelateerde functies binnen het vakgebied Marketing & Communicatie. Mirella Kuijer: ‘Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden. Het valt mij daarbij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Dit type expertise - kortweg digital marketing - is nog relatief jong en  is nog volop in ontwikkeling. Kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren is dan ook zeker zo belangrijk in dit dynamische werkveld.’

Martin Huisman, voorzitter NIMA, herkent de veranderde vraag. ‘Er is veel vraag naar functies en opleidingen op het snijvlak van IT en marketing. De vraag naar digital marketeers is groot, dat herkennen we. Marketing gaat uiteindelijk over het vermarkten van producten en diensten en daarbij kun je IT heel goed gebruiken. Het blijven echter wel twee afzonderlijke vakgebieden. Voor de stelling dat IT marketing wordt, of dat marketing volledig te automatiseren valt, zien wij geen aanwijzing.’

> Bekijk de infographic