Maak het verschil binnen jouw vakgebied

Boodschappen doen in de toekomst: nooit meer de deur uit?

Elcke Bergmans | Supply Chain Management & Procurement

Blog Elcke Bergmans: Boodschappen doen in de toekomst: nooit meer de deur uit?

De manier waarop mensen boodschappen doen verandert. De vraag is hoe we in de toekomst onze inkopen gaan doen. Kopen we meer online kant-en-klaarpakketten, die we laten bezorgen? Of gaan consumenten toch liever naar één locatie waar alles te verkrijgen is, inclusief verse streekproducten? Denk aan de populaire Markthal in Rotterdam. Worden supermarkten dan meer ‘experiencecentra’ waar beleving centraal staat?

Voor leveranciers betekenen deze ontwikkelingen dat zij zich moeten onderscheiden door bijvoorbeeld nog sneller te leveren, een breder product portfolio aan te bieden of te focussen op duurzame producten. Maar op welke manier en hoe vertaal je dit naar een efficiënte supply chain? En wat houdt dit in voor de voorraden bij leveranciers en supermarkten? In deze blog beschrijf ik hoe je de huidige explosie aan boodschappentrends als bedrijf het hoofd kan bieden.

Omnichannel

Veel supermarkten willen meedoen aan de omnichanneltrend, waarbij virtueel en fysiek klantcontact in elkaar overlopen. Bijvoorbeeld door boodschappen te bezorgen die online worden besteld. Supermarkten geven hier op verschillende manieren invulling aan. Zo realiseert Jumbo Pick Up Points en bezorgt Albert Heijn via een distributiecentrum (DC). Nieuwe speler Picnic hoopt via het DC van Boni het verschil te gaan maken.

Focus op fysieke winkel

De supermarkten Marqt en eetwinkels van Stach profileren zich juist op geheel andere wijze. Zij bieden in de fysieke winkels interessante (duurzame) producten aan, inclusief kant-en-klaarmaaltijden. En met succes. Deze winkels bewijzen dat een diversiteit aan aflever- en/of ophaalopties niet altijd doorslaggevend hoeft te zijn. Een oerwoud aan kanalen om de consument te bereiken kan leiden tot inefficiëntie. Hierbij komen bedrijven niet altijd tot een eenduidige bedrijfsstrategie, met logistieke bottlenecks als gevolg. Bovendien moeten vraag en aanbod goed gekoppeld zijn. Anders kan er überhaupt niet geleverd worden. Volgens dr. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics, vereist precisielogistiek daarom ook precisievoorraad.

Productlifecycle wordt complexer

Een productlifecycle op zich is al ingewikkeld genoeg. Dat is al duidelijk tijdens een nieuwe productintroductie: hoeveel voorraad is er nodig? Is de verpakking wel geschikt om deze op een standaardpallet in het DC kwijt te kunnen? Is de Supply Chain afdeling op tijd door Marketing en Sales betrokken bij deze introductie? Als er door omnichannel nóg een logistieke stroom naar de klant bijkomt, maakt dit een productlifecycle complexer. Denk bijvoorbeeld aan het inpakken van pakketten, zodat klanten drie avonden per week lekker te kunnen eten. Wat moet er dan gebeuren om een efficiënte keten te waarborgen en welke effecten heeft dit op de totale keten?

Bedrijfsstrategie is leidend

Regelmatig zien we dat bedrijven nieuwe trends omarmen, maar er geen oog voor hebben of deze passen in hun bedrijfsstrategie. Marketing neemt hier meestal het voortouw in, door nieuwe afzetkanalen te introduceren, maar vergeet vaak de gehele organisatie mee te nemen. Vervolgens behoudt het bedrijf de huidige blueprint van de keten, inclusief de inrichting van het voorraadbeheer. Een veilige weg. Maar een eenduidige bedrijfsstrategie zou juist leidend moeten zijn. Hieruit volgt de supply chain strategie en nooit andersom. Enkel een S&OP-proces opstarten zonder een eenduidige strategische doelstelling, leidt tot suboptimalisatie. Het is belangrijk dat de juiste formule wordt toegepast om te zorgen dat de klant de producten wil gaan aanschaffen, ongeacht het distributiekanaal; of dat nu omnichannel, online, via e-commerce, mobiel of app, of op de ‘ouderwetse’ manier gebeurt. De beslissingen moeten passen binnen de bedrijfsstrategie en leiden tot een bepaalde voorraadsamenstelling en -omvang. Alleen dan kan een lean supply chain en een efficiënte voorraad worden ingericht.

Kijk verder dan je eigen afdeling

Kortom, we zien dat de bedrijfsstrategie de kapstok zou moeten zijn voor alle activiteiten binnen nieuwe marketingformules. Hiervoor is een simpele oplossing: zorg er als afdeling Supply Chain voor dat je vanaf het begin al betrokken bent bij alle nieuwe ontwikkelingen om zo te voorkomen dat er inefficiënties ontstaan in de keten. Het doel van Supply Chain is tenslotte om te zorgen dat het gevraagde product, in de juiste hoeveelheid, met de juiste prijs, op het juiste moment bij de klant is. Niets is immers vervelender dan alsnog naar een winkel moeten rennen omdat de broccoli in het boodschappenpakket ontbrak.

Elcke Bergmans werkt als interim professional supply chain management bij Yacht en maakt deel uit van het expertteam Strategisch Voorraadbeheer. Voor Yacht publiceerde ze al eerder een blog over de voor- en nadelen van leveren op zondag.