Maak het verschil binnen jouw vakgebied

Interculturele communicatie: een wereld van verschil

Peter Loonstra | Marketing & Communications

blog Peter Loonstra

Cultuurverschillen. Dat kan in kleine dingen zitten, zoals eetgewoontes. Maar ook in grotere aangelegenheden, denk bijvoorbeeld aan de omgang met man-vrouw verhoudingen. Wanneer verschillende culturen met elkaar in contact komen kan dat heel leerzaam zijn.

Hoog in het vaandel

Dit merk ik ook bij mijn huidige opdrachtgever: de gemeente Leerdam. Bij deze organisatie staat culturele diversiteit hoog in het vaandel. Bijvoorbeeld sollicitatanten met een andere culturele achtergrond hebben een streepje voor. Bovendien zet deze gemeente veel inspirerende communicatieactiviteiten op om bijvoorbeeld laaggeletterdheid bij allochtonen te bestrijden. Maar de andere kant kunnen cultuurverschillen ook leiden tot onbegrip, misverstanden en zelfs conflicten op de werkvloer. Zeker als de één de ander wil heropvoeden of terechtwijzen. Het verschil maak je grotendeels zelf.

Eigen manier

Elke cultuur heeft zijn eigen gedragscodes, omgangsvormen en verwachtingspatronen. Die spelen een rol in hoe je oordeelt over het gedrag van anderen en wat je als normaal of onfatsoenlijk beschouwt. Zo hebben culturen bijvoorbeeld hun eigen manier van begroeten. In Brazilië is het heel normaal dat je elkaar een knuffel geeft en dat mannen in Turkije elkaar twee keer op de wang kussen. Terwijl je in onze Nederlandse cultuur elkaar gewoon een hand geeft en Japanners elkaar juist helemaal niet aanraken maar een buiging maken.

Typisch Nederland

In Nederland is het ronduit onbeleefd om tegen zes uur bij iemand op bezoek te gaan, omdat het dan etenstijd is. We zijn trouwens gek op zegels knippen en punten sparen. Ontbijten we met hagelslag, lunchen met poffertjes en tussendoor eten we drop. En wees vooral niet te laat op je afspraak. Nederlanders zijn over het algemeen ook vrij direct. Ook ik val snel met de deur in huis. Op de gemeentewerf werken een aantal collega’s uit India. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Maar ik moet nog steeds wennen dat je elk gesprek begint met: how are you?, I’m fine, thank you, how are you? in plaats van direct ter zake komen. Ook daar hebben ze op hun beurt weer begrip voor. Hilarische situaties komen daaruit voort moet ik zeggen, waar iedereen hartelijk om kan lachen. Humor vind ik ook een prima manier om juist de verschillen te koesteren. Zo laat je ook iedereen in zijn of haar waarde.

Andere manier van communiceren

Ook de Turkse medewerkers van deze gemeente begroeten elkaar joviaal tijdens de koffiepauze. Ze staan dicht bij elkaar en stellen elkaar veel persoonlijke vragen. Hoe gaat het met de kinderen? Hoe gaat het met de ouders? En dat gaat zo maar door. Ook help ik Turkse medewerkers vaak met het schrijven van teksten, communicatieadvies of opstellen van een collegevoorstel bijvoorbeeld. Naast het leren van de grammatica en woordenschat leren ze ook een andere manier van communiceren die voor mij heel vanzelfsprekend is. Bijvoorbeeld waar ik juist heel bescheiden in ben, zijn mijn Turkse collega’s weer ongelooflijk gul met complimenten. Ook komen ze steevast een klein half uurtje later op de gemaakte afspraak, dat ik inmiddels het Leerdams kwartiertje noem.

Respect en waardering

Ik vind dat het bij interculturele communicatie dan ook niet gaat om de vraag wie past zich aan wie aan? In mijn optiek gaat het om elkaar begrijpen. Je hoeft het ook niet altijd met elkaar eens te zijn, zolang er maar respect en waardering is voor elkaar. Bij een begroeting, het uiten van gevoelens of de eigen persoonlijke ruimte bij een gesprek. Dat maakt toch een wereld van verschil?

Ik ben een bevlogen allround communicatieadviseur met een ruime ervaring bij diverse opdrachtgevers. Denk aan HTM, ABN Amro, ProRail, Dance4Life, de gemeenten Leiden en Leerdam, ANWB en Kennisnet. Met een niet aflatende liefde voor het communicatievak ben ik vooral pragmatisch, een creatieve denker en doener en een teamplayer. Daarnaast hou ik van humor op de werkvloer en Italiaanse koffie. Ook film kijken, fotograferen, tuinieren, yoga en verre reizen maken doe ik graag. Bovendien kun je mij alles vragen over online communicatie, project- en programmacommunicatie, campagnemanagement, schrijven van teksten, redactiewerk en journalistieke producties.