Maak het verschil binnen jouw vakgebied

Game over? Next level

Peter Loonstra | Marketing & Communications

blog Peter Loonstra

Speelse oplossingen met een serieus resultaat. Games waar je iets van leert zijn al jaren bezig met een stevige opmars. Serious games zijn de toekomst vind ik. Want hiermee kunnen we op een leerzame manier processen verbeteren, trainingen geven, gedrag veranderen en bovenal ons werk leuker maken.

Pure nostalgie

Het begon allemaal nog niet zo heel lang geleden. Wie kent de retrogames Space Invaders of Pac-Man niet? Eet de blokjes op door het labyrint en vermijd de spoken. Pure nostalgie. Althans, voor mij dan. Games zijn ook al lang niet meer voorbehouden aan alleen de entertainmentsector. Steeds vaker zie ik het gebruik van games binnen organisaties in de vorm van bedrijfssimulaties- en trainingen. Maar ook politieagenten worden getest op hun vaardigheden, is er een virtuele rij-instructeur en games zijn ook in managementsimulaties steeds meer gemeengoed.

Op een hoger plan

De kracht van serious gaming is de ervaring van het spel. Doordat de speler directe feedback krijgt, is direct zichtbaar wat de gevolgen van een actie zijn. Games kunnen echter veel meer teweegbrengen dan alleen vertier en entertainment. Ze dagen je uit. Je leert, door anders en beter samen te werken bijvoorbeeld. De grootste weerstand binnen bedrijven ligt namelijk vaak bij verandering. Maar als je verandering leuk en interessant maakt, maak je als organisatie ook grotere slagen. Zo halen deelnemers ook het beste uit zichzelf en til je ambities op een hoger plan. Zelfs bij een hightech bedrijf zoals Facebook vind je vastgeroest personeel. Dit blijkt ook uit recent onderzoek. Juist medewerkers van Facebook zijn minder nieuwsgierig, avontuurlijk en creatief dan bijvoorbeeld Microsoft. Zeg maar gerust: saai. En juist met serious games blaas je nieuw leven in een nogal ingedutte cultuur.

Voorbeelden te over

Een ander leuk voorbeeld is het virtuele Zoetermeer spel. De speler moet de groei van een dorp naar een volwaardige stad in goede banen leiden. De bewoners van Zoetermeer zijn echter veeleisend: ze verwachten een hoog voorzieningenniveau, genoeg werkgelegenheid en een goede infrastructuur. Dit spel is een mooi voorbeeld van burgerparticipatie waarbij inwoners zelf ervaren wat er bij ruimtelijke ontwikkeling komt kijken. Vooral in het onderwijs zijn serious games in opkomst. Serious games kan abstracte leerstof beter visualeren en praktisch toepasbaar maken. Diverse onderzoeken bewijzen ook dat serious gaming het leren kan bevorderen. Games zijn zelfs doorgedrongen in de medische wereld. Bijvoorbeeld games die een gezond eetpatroon of een gevoel van eigenwaarde stimuleren.

Spelletje is volwassen

Grote organisaties, bedrijven en instellingen zitten dus niet stil. Zij gebruiken games voor verkoopdoeleinden of als middel om contact te krijgen met hun klant. Ook bij de ABN Amro, waar ik eerder een opdrachtnemer ben geweest. Deze bank zet serious games in om medewerkers stap voor stap hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de Telefoon-game, die gaat over de dagelijkse telefonische contacten met klanten op de Customer Contact Centers. Deze game is zo ontwikkeld dat deze thema’s tegelijkertijd aan bod kunnen komen, waardoor je als deelnemer lastige keuzes moet maken. Ga je de klant doorverwijzen of toch zelf helpen? De spanning kan door deze dilemma’s behoorlijk oplopen heb ik destijds aan den lijve ondervonden. Opvallend was dat de meeste spelers vaker deze game gingen spelen om verder te experimenten en zo hun score te verbeteren. Dit bleek ook uit de resultaten, met name een verhoogd klantbewustzijn bij medewerkers van deze bank. Voorheen leefde het beeld van gamers als nerds met grote jampot-brilglazen. Vandaag de dag is het spelletje volwassen en is gamen serious business. Game over? Next level.

Meer succesvolle voorbeelden in de dagelijkse praktijk? Ik hoor ze graag.

Ik ben een bevlogen allround communicatieadviseur met een ruime ervaring bij diverse opdrachtgevers. Denk aan HTM, ABN Amro, ProRail, Dance4Life, de gemeenten Leiden en Leerdam, ANWB en Kennisnet. Met een niet aflatende liefde voor het communicatievak ben ik vooral pragmatisch, een creatieve denker en doener en een teamplayer. Daarnaast hou ik van humor op de werkvloer en Italiaanse koffie. Ook film kijken, fotograferen, tuinieren, yoga en verre reizen maken doe ik graag. Bovendien kun je mij alles vragen over online communicatie, project- en programmacommunicatie, campagnemanagement, schrijven van teksten, redactiewerk en journalistieke producties.