Maak het verschil binnen jouw vakgebied

Blogs die ertoe doen

Peter Loonstra | Marketing & Communications

blogs

Iedereen kan bloggen. Over reizen bijvoorbeeld. Of juist over de dagelijkse beslommeringen. En natuurlijk ook over je eigen vakgebied. Maar hoe zorg je er nou voor dat je blog opvalt en effect heeft? Allereerst staat of valt een blog met een pakkend onderwerp. Gevolgd door een prikkelende opening, een solide opbouw en een pakkende uitsmijter? Een aantal praktische tips.

Hoe begin je nou aan een blog? Door na te denken. Oersaai misschien, maar noodzakelijk voor succes. Wat is je onderwerp, doel en standpunt? Het beantwoorden van die vragen helpt om je blog scherp, pakkend en helder te krijgen. Elke originele observatie, opmerkelijke belevenis of actualiteit is geschikt voor een blog. Zoek dus een kapstok, maar kies altijd 1 onderwerp.

Kies een invalshoek

Je krijgt geen blog door wat interessante weetjes bij elkaar te harken. Kies dus een invalshoek. Dit mag best een beetje gekscherend zijn, verrassend of juist weer eigenzinnig. Bijvoorbeeld de voors en tegens van een bepaald onderwerp, wat niemand vertelt of een les die je gisteren hebt geleerd. Vaak leveren controversiële blogs de meeste aandacht op. Speel ook in op de actualiteit. Zoals de titanenstrijd tussen Trump en Clinton. Of dat een bridgeclub op leeftijd niets van geraniums wil weten als Geer en Goor wederom een hobby zoeken. Een blog is geen reclamepraatje. Het gaat om jouw ervaring en kennis. Durf dus je eigen mening te geven.

Opbouw van je blog

Grofweg bestaat je blog uit een titel, opening, middenstuk en slot. Verwerk zoveel mogelijk je onderwerp in de titel. Leuke, grappige en bijzondere titels vallen vaak af. ‘Het kaartenhuis stort in’ is misschien een pakkende titel. Maar Google kan er niet uit afleiden dat je het hebt over je nieuwe strategische aanpak. Houd je titel zo kort mogelijk, zeg concreet waar het over gaat en zet de belangrijkste woorden vooraan. Zo krijg je een titel met een magnetische werking.
Begin daarna met een prikkelende beginzin die de aandacht trekt. In het middenstuk werk je de kerngedachte van je blog uit en ondersteun je met argumenten je opening. En last but not least: het slot. Bedenk iets wat blijft hangen. Herhaal bijvoorbeeld de belangrijkste conclusie in een paar woorden. Of grijp terug op de aandachtstrekker aan het begin van je blog. Daarmee maak je een afgerond verhaal.

Bron van inspiratie

Voor mij persoonlijk zijn blogs een bron van inspiratie. Bij de gemeente Leiden heb ik bijvoorbeeld buurtlink.nl ingezet als communicatiemiddel. Veel inwoners en ondernemersverenigingen kwamen daardoor met persoonlijke verhalen, blogs en nieuwe buurtinitiatieven om hun eigen wijkomgeving te verbeteren. Ook bij HTM bleek Facebook een geschikt middel om via blogs persoonlijke ervaringsverhalen te publiceren.

Geen eilandje

Zorg er ook voor dat je blog voldoende trefwoorden bevat. Trefwoorden zijn woorden waarop vakgenoten zoeken naar informatie over dat specifieke onderwerp. Verwerk die trefwoorden bij voorkeur in het begin van je tekst en in je titel. Gebruik tussenkopjes en verwerk ook daarin trefwoorden. Een blog is geen eilandje. Het is onderdeel van een netwerk. Vergroot je zichtbaarheid door links op te nemen naar andere blogsites en vraag collega-bloggers om naar jou te linken. Hou je blogs kort, ongeveer 550 woorden. En tot slot: laat je blog ook tegenlezen door een collega. Vier ogen zien meer dan twee. Op deze manier voorkom je ook dat je in herhaling valt of dat je redenering niet klopt. Zo schrijf je blogs die ertoe doen.

Meer tips? Ik hoor het graag!

Ik ben een bevlogen allround communicatieadviseur met een ruime ervaring bij diverse opdrachtgevers. Denk aan HTM, ABN Amro, ProRail, Dance4Life, de gemeenten Leiden en Leerdam, ANWB en Kennisnet. Met een niet aflatende liefde voor het communicatievak ben ik vooral pragmatisch, een creatieve denker en doener en een teamplayer. Daarnaast hou ik van humor op de werkvloer en Italiaanse koffie. Ook film kijken, fotograferen, tuinieren, yoga en verre reizen maken doe ik graag. Bovendien kun je mij alles vragen over online communicatie, project- en programmacommunicatie, campagnemanagement, schrijven van teksten, redactiewerk en journalistieke producties.