Blog

Wat het belangrijkste is - part 5

Author Image

David Otto

Logistic Engineer

25 sep 2018

Header image

Vorige maand schreef ik een vierde blog over wat het belangrijkste is voor een profit organisatie. Na het lezen van de boeken van Goldratt en het opdoen van werkervaring bij vele verschillende werk- en opdrachtgevers kwam ik tot de conclusie dat iedere profitorganisatie geld genereren, klanten en medewerkers gezamenlijk op plaats 1 zet, als een elkaar versterkende drie eenheid.Nu dus de laatste in deze serie en dan ga ik bloggen over mijn huidige ervaringen in Dar Es Salaam, Tanzania bij VSO (via Randstad).

Deze laatste wil ik graag terugkijken op eigen ervaringen vanaf mijn eerste werkgever (UPS) tot en met de laatste opdrachtgever: Thales. Wat heb ik in de tussenliggende 13 jaar geleerd, zowel goedschiks als kwaadschiks? En welke koppeling kan ik maken met wat ik het belangrijkste vind?

Tijdens mijn opleiding (HTS Logistiek & Technische Vervoerskunde) en bij UPS kwam ik in aanraking met Goldratt. Bij UPS begon ik als ploegleider van de orderpickers en mocht ik mijn eerste beginnersfouten maken. Wat was ik trots als onze ploeg al het werk op tijd af had voordat we naar huis gingen. Lachend keek ik naar de opvolgende afdelingen Packing en Shipping die hun werk niet afkregen. En wij wel. We voerden een interne “strijd” maar hielpen elkaar uiteindelijk wel. We hadden alleen 1 probleem: meestal kregen we niet alle pakketjes de deur uit. En dus de klant ontevreden. Grondoorzaak: geen interne ketensamenwerking tussen inbound, picking, packing en shipping. En toen kreeg ik de vraag dat op te lossen. Stond ik daar met mijn zojuist verkregen Goldratt boek onder de arm. We kregen het gelukkig wel voor elkaar!

Een paar jaar later zette ik processen op voor een afdeling Voorraadbeheer waarbij ik me volledig focuste op het fysieke en administratieve proces maar onvoldoende oog had voor de financiële consequenties. Bij mijn afscheid tipte de manager me toen ik vroeg om een verbeterpunt: “ga overal en altijd eerst met Finance praten”. Het kwartje viel pas later maar ik heb nu veel profijt van die inmiddels al 10 jaar oude tip.

Ik vervolgde mijn jobhop-in-de-dop carrière in de maakindustrie. Grote series, veel productie-logistiek en enorme stuklijsten. Voor het eerst kreeg ik te maken met counterparts bij klanten. En hun logistieke eisen en wensen. En dus klanttevredenheid. Of de relatie tussen Supply Chain en de afdeling Finance. Ook dat kwartje viel niet direct maar daar heb ik veel kansen gekregen om me te ontwikkelen. En ik had een manager die eerlijk tegen me was en direct. Ik was vrij cynisch, sarcastisch ook bij tijd en wijle en had een negatieve connotatie. Hij pushte me om te veranderen en om meer te proberen. Het hielp me om vaker nieuwe dingen te proberen. En dus stapte ik weer eens over van werkgever. Hij ook. Daardoor kwam ik hem later weer tegen. Geheel tot mijn eigen genoegen!

In de maakindustrie kreeg ik ook een nieuwe kans als teamleider en werd ik opgeslokt als waarnemend warehouse manager. Ik leerde veel over KPI’s, maar nog meer over wat je medewerkers belangrijk vinden. Soms fronste ik mijn wenkbrauwen en kon ik een glimlach niet onderdrukken. Meestal begreep ik precies wat ze bedoelden omdat ik hetzelfde wilde van mijn eigen manager(s).

Het was pas veel later dat ik iets leerde over Supply Chain Finance. En de koppeling opnieuw maakte tussen Supply Chain en Finance. 10 jaar werkervaring zette me aan het denken. Ik zag termen voorbij komen over Blockchain, Big Data, Robotisering en andere snufjes maar ik zat bij opdrachtgevers met onvoldoende basis en miste nog steeds overal dat ene overzicht dat me vertelde hoe tevreden de klant was en hoe hoog de voorraden zijn. En de bijbehorende doelstellingen. Of een dagelijks overzicht van werkvolume.

Dus greep ik weer terug naar Goldratt. Ik las over doorlooptijdverkorting en tegemoet komen aan klantwensen. En tevreden medewerkers. Geld genereren. En ik ging meer begrijpen over de samenhang van werkkapitaal, voorraadbeheer en Supply Chain Finance. En toen ik ook nog enkele dagen mocht vertoeven bij een zeer ervaren projectmanager die me alles uitlegde over projectmanagementmethodieken, toen dacht ik: ik ga 5 blogjes schrijven.

Dit was de laatste in die serie van 5. Ik start binnenkort een nieuwe over mijn huidige werkzame avonturen in Dar Es Salaam, Tanzania. Van medio september tot medio december ben ik daar werkzaam (via Randstad) voor VSO als Logistics & Operations Specialist. VSO is een wereldwijde organisatie en ondersteunt derde wereld landen met de ontwikkeling van gezondheidszorg, educatie en levensonderhoud.

Gerelateerde artikelen & blogs