Artikel

Yacht UX trainee Simone: wat doe je dan, als UX designer?

Author Image

Simone van den Elzen

UX Trainee | UX designer bij het Meander Medisch Centrum

05 augustus 2019

Header image

Simone van den Elzen is UX trainee bij Yacht. En wat doe je dan? Simone: Ik werk bij het Meander Medisch Centrum als UX designer. Oké…. Maar wat doe je dan?

Voor Yacht trainee Simone is dit het begin van een leuk gesprek dat ik bijna dagelijks heb met vrienden, familie, collega’s en zelfs oud studiegenootjes. Meestal begin ik met uitleggen dat ik niet echt één ding ‘doe’. Als enige ontwerper in het ziekenhuis doe ik eigenlijk alles wat ik kan op het gebied van UX en ook daarbuiten. UX staat voor User eXperience, dus hierbij zet je in je werk als onderzoeker en ontwerper de gebruikerservaring centraal. Je zoekt naar manieren om de ervaring van je gebruiker met de producten, services en processen van je opdrachtgever te verbeteren. Zo kan je uiteindelijk een waardevolle en prettige interactie bieden voor je gebruiker. Het ziekenhuis werkt met vele systemen, producten en services en daar weet ik dus als UX’er wel raad mee. Daarnaast zijn er veel verschillende belanghebbenden waar ik dagelijks mee werk. Denk maar eens aan artsen, verpleegkundigen, mensen van de ICT, de softwareontwikkelaars en natuurlijk ook de patiënten. Juist die diversiteit in producten en gebruikers maakt deze opdracht heel leuk en uitdagend.  

Oké….  Maar wat doe je dan?

Een van de verschillende digitale systemen waar ik aan werk is het patiëntenportaal MijnMeander. Om het patiëntenportaal van het ziekenhuis gebruiksvriendelijker te maken voer ik gebruikstesten uit. Hierin kijk ik samen met de patiënt wat er goed gaat, maar ook juist wat er beter kan in het portaal. Hierin staat de gebruiker van het portaal centraal en test ik vanuit het idee dat wanneer een gebruiker een ‘fout’ maakt dit nooit de schuld is van de gebruiker, maar juist een resultaat van de interactie die het portaal teweegbrengt. De uitkomsten van deze testen verzamel ik en tover ik om in ontwerpvoorstellen. Samen met collega’s evalueer ik deze ontwerpen en daarna stuur ik de ontwikkelaar aan op de ontwikkeling. Soms kan ik ook zelf aanpassingen doorvoeren in samenwerking met mijn collega van de communicatie afdeling. Samen proberen we de inhoud van het patiëntenportaal toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Vaak is de oplossing veel tekst schrappen en kort, bondig en visueel communiceren. Zie een leuk voorbeeldje in de afbeelding hieronder van het patiëntenportaal.

Voorbeeld van Simone's herontwerp patiëntenportaal (oude versie vs. nieuwe design)
Yacht UX-trainee Simone van den Elzen: Voorbeeld herontwerp patiëntenportaal

ik doe nog veel meer om de gebruikerservaring te verbeteren

Naast het patiënten portaal zijn er natuurlijk ook nog vele andere digitale systemen waar ik wel raad mee weet in het ziekenhuis. Denk maar eens aan de website van het ziekenhuis of programma’s zoals het elektronisch patiënten dossier waar de artsen in werken.  
Aangezien ik een nieuwe functie bekleed in het ziekenhuis probeer ik zo veel mogelijk collega’s te ondersteunen en mijn stempel zo breed mogelijk te drukken. Dit begint aardig te lukken want intussen staan collega’s regelmatig aan mijn bureau met de vraag of ik ‘even ergens mee naar wil kijken’. 
Dus wat doe ik als UX trainee bij Yacht tijdens mijn opdracht bij Meander Medisch Centrum? Eigenlijk alles wat te maken heeft met het ontwerpen en verbeteren van de gebruikerservaringen van alle digitale systemen die bij deze opdrachtgever te vinden zijn. 
Wil je meer weten over mijn opdracht of over het UX traineeship van Yacht? Stuur mij dan een berichtje

Ontdek de kracht van ons netwerk

Gerelateerde artikelen & blogs

Gerelateerde evenementen

Kom naar een van onze Business Courses Banner

Kom naar een van onze Business Courses

Ontdek de mogelijkheden van het Yacht traineeship tijdens de Business Course. En maak kennis met de trainees, onze talent consultants en de #schoolofwork.

Meld je nu aan