Sluit je aan bij netwerken. Neem een coach. Twee adviezen voor financials die Nils Horndt, Senior Business Process Improvement Analyst bij Medtronic tijdens het gesprek onderstreept als het over persoonlijke ontwikkeling gaat. En natuurlijk komen ook de noodzakelijke soft skills aan de orde. Wat heet: Nils’ werkgever, Medtronic, hanteert een speciaal competentiemodel voor de futureproof financial. De business process improvement analyst ziet dan ook volop mogelijkheden voor persoonlijke groei. “Maar de motivatie moet intrinsiek zijn.”
Het leven van miljoenen mensen verbeteren
Medtronic is ’s werelds grootste specialist in medische technologie. Het bedrijf heeft een duidelijke drijfveer: het verbeteren van het leven van miljoenen mensen wereldwijd door middel van innovatieve therapieën, diensten en oplossingen. Een eigen stelling luidt dan ook: iedere seconde verbeteren onze therapieën het leven van twee mensen. Nils Horndt: “Die drive zit echt in het DNA van Medtronic. Dat merk je aan alles. Ook bij het verbeteren van processen. De gedachte is helder: het geld dat we besparen door efficiencyslagen kan mooi worden ingezet voor de beoogde kwaliteitsimpuls van het leven van mensen. En door de omvang van het bedrijf gebeurt alles hier op grote schaal. Een klein nieuw inzicht kan daardoor een enorme impact hebben.”
Nieuwste technologieën omarmd
Het gebruik van de nieuwste technologieën wordt door Medtronic sterk omarmd. “De driehoek IT, Finance en Operational Excellence trekt hierbij nadrukkelijk samen op. Met vereende krachten wordt invulling gegeven aan onze zogeheten Workload Management Evolution-strategie. Na het in kaart brengen van alle betreffende processen wordt toegewerkt naar standaardisatie. En vervolgens naar het automatiseren van de repetitieve processen door middel van Robotic Process Automation, kortweg RPA.”
“Naast RPA speelt ook Process Mining een toenemende rol van betekenis. Sterker, Medtronic heeft ook al de eerste stappen gezet om een vervolg te geven aan de geautomatiseerde data-analyse. Voor veel bedrijven is dit nog een ver-van-mijn-bed-show, maar Medtronic heeft de start in het verlengde van Process Mining al gemaakt. Alles gericht op het kunnen inzetten van applicaties die door gebruik van Artificial Intelligence Medtronic de mogelijkheden bieden meer en meer klantgerichter te werken.”
De ene keer ben ik enkel de connector tussen mensen of afdelingen, de andere keer coach en soms de projectleider
Elke dag voor verbetering gaan
Als business process improvement analyst is Nils Horndt dagelijks bezig met het creëren van nieuwe inzichten en het realiseren van innovaties binnen Medtronic. Hij behoort tot het Finance Enterprise Excellence Team. “Mijn werk kent een tweetal aspecten. Samen met een collega in Praag vorm ik een team dat de drijvende kracht is achter de Continuous Improvement-cultuur binnen Finance bij Medtronic in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarnaast stimuleer ik innovaties binnen het Finance-team. Waar kunnen we welke technologieën inzetten om processen te verbeteren? Welke rol ik hierbij vervul, hangt af van de situatie. De ene keer ben ik enkel de connector tussen mensen of afdelingen, de andere keer coach en soms de projectleider. Maar altijd is het doel een cultuur te realiseren waarin iedereen elke dag voor verbetering gaat op het vlak van dienstverlening aan de klant en de interne processen.”
Competentiemodel ontwikkeld
Mede door de inzet van de nieuwste technologieën krijgen ook Finance-professionals bij Medtronic de tijd en ruimte om hun nieuwe rol te pakken: een stuk minder uitvoerend en juist veel meer meedenkend over verbeterslagen. Nils Horndt: “Binnen de Finance-organisatie van Medtronic in Europa, het Midden-Oosten en Afrika is zelfs een competentiemodel ontwikkeld, op basis van een onderzoek naar de toekomstige rol van de Finance-professional. Alles in samenwerking met het team Learning and Development. De belangrijke soft skills zijn benoemd, waaronder inleven, omgaan met complexe problemen, analyseren, netwerken en draagvlak creëren. Hierbij horen ook meerdere aspecten op het vlak van emotionele intelligentie, waarbij vragen centraal staan als hoe goed ken ik mezelf, hoe ga ik om met culturele verschillen en hoe ga ik om met veranderingen?”
In het model zijn de soft skills gedefinieerd en ingeschaald op een drietal levels. “Per level is benoemd wat je moet beheersen. Afhankelijk van het niveau zijn opleiding en coaching nodig”, aldus Nils Horndt, die het belangrijk vindt dat Finance-professionals de genoemde soft skills verder ontwikkelen. “De Finance-professional wordt meer en meer een businesspartner; het draait in toenemende mate om het proactief adviseren van management en directies bij strategische beslissingen. Dit op basis van kennis en alle beschikbare data.”
De Finance-professional wordt meer en meer een businesspartner; het draait in toenemende mate om het proactief adviseren van management en directies bij strategische beslissingen
Eerst het probleem goed in kaart brengen
Gewerkt wordt volgens de methodiek van Lean Six Sigma. “De methodiek is door Toyota op de productieafdeling ontwikkeld. Medtronic heeft deze overgenomen, eveneens in een productieomgeving toegepast en vervolgens doorvertaald naar andere afdelingen, waaronder Finance. Vaak zie je dat mensen geneigd zijn meteen te gaan voor quick fixes. Maar belangrijk is eerst het probleem goed in kaart te brengen. Inclusief de oorzaak. Pas als er duidelijkheid is over de oorzaak ga je nadenken over de verbeterstappen en volgens over de realisatie. Na de implementatie controleer je goed of de stappen die je zet ook daadwerkelijk de gewenste verbetering brengen. Dit met het oog op verduurzaming van de verbetering.”
De gedachtegang van het gestructureerd werken aan procesverbeteringen, zoals met Lean Six Sigma, moet onderdeel worden van de cultuur bij Medtronic. “Elke dag willen verbeteren, daar gaat het om. En daarbij samen op zoek gaan naar oplossingen op basis van een goede probleemanalyse. Anders gezegd: geen brandjes blussen, maar met structurele oplossingen komen.”
Ambassadors of Continuous Improvement
Dat Nils Horndt zich in zo’n lerende omgeving helemaal thuis voelt – zijn trots op Medtronic is continu voelbaar – blijkt zeker ook uit het feit dat hij de community Ambassadors of Continuous Improvement leidt. “Daartoe behoren niet alleen Finance-professionals, maar ook uit andere disciplines. Wat ze allemaal gemeen hebben, zijn de gedrevenheid en het enthousiasme om processen te verbeteren en nieuwe skills te ontwikkelen. We delen kennis en ervaringen om samen veranderingen teweeg te brengen. En veel facetten komen op elke afdeling op hetzelfde neer. Het is zonde om het wiel overal opnieuw uit te vinden.”
Actief lid zijn van een community als Ambassadors of Continuous Improvement vindt Nils Horndt belangrijk voor elke professional: “Je leert veel over een bepaald thema en je bouwt een netwerk op van collega’s met ieder hun eigen specialisme. Zeker als je zoals ik in een groot bedrijf werkt moet je weten wie welke kennis en kunde heeft. Wil je daadwerkelijk iets bereiken, dan moet je op de juiste momenten de juiste mensen weten te vinden die je kunnen helpen.”
Praten met specialisten heel belangrijk
Een goed netwerk helpt je mogelijk ook aan mensen die je kunnen helpen bij het leren kennen van nieuwe technologieën. “Wil je een adviserende rol pakken als professional, dan moet je natuurlijk weten wat er allemaal speelt, nu en in de toekomst. Ik vergaar mijn kennis onder meer op congressen en uit vakliteratuur, maar zeker ook tijdens het netwerken. Praten met specialisten is heel belangrijk. Een perfecte wijze om te achterhalen welke technologie wanneer waar is in te zetten. En soms ga ik ook zelf met een bepaalde technologie aan de slag om mezelf de ins en outs eigen te maken.”
Het gemak van een goede coach
Uitgangspunt bij alle persoonlijke-ontwikkelingsstappen is natuurlijk de eigen motivatie. Nils Horndt heeft dan ook een duidelijk advies voor professionals: achterhaal welk aspect van het vak jou enthousiast maakt. “Welke activiteiten binnen Finance hebben jouw interesse? Is dat het oplossen van complexe problemen? Of ligt je hart bij klantcontact of bijvoorbeeld bij het automatiseren van processen via RPA? En wat voor soort bedrijven spreekt je aan? Verdiep je in de mogelijkheden, waarbij ik uit eigen ervaring de tip geef: praat met een coach. Een goede coach maakt jouw weg naar je doel een stuk makkelijker. Maar de motivatie moet intrinsiek zijn. Uiteindelijk moet je het zelf doen. Wil je als Finance-professional futureproof worden én blijven, dan moet je je verder willen ontwikkelen, elke dag opnieuw. En zie het niet als een last, maar voel het juist als een kans.”
Hoe ziet de Financial van de toekomst eruit?Download de paper