Blog

Mijn visie op communicatie en de wereld: T'is niks

Author Image

Sylvia Vannisselroij

Interim professional Marketing & Communicatie

04 apr 2017

Header image

Onze samenleving verkeert momenteel in een periode tussen twee verhalen. In het boek Waarheid, waarden en welvaart beschrijft Victor Broers dat we ons bevinden in een ‘internarratum’. We zijn ons geloof in het oude aan het verliezen, maar hebben nog onvoldoende uitzicht op een nieuw verhaal, op nieuwe uitgangspunten. In deze blog deel ik mijn visie op de wereld en mijn missie als communicatieadviseur van de toekomst.

T’is niks...

Als je ervan uit gaat dat we komen en gaan met niks. Wat is er dan op tegen om het mensen in de tijd dat ze hier op aarde zijn zo aangenaam mogelijk te maken - ongeacht waar hun wieg staat? In deze wereld doet het er toe waar je wieg staat. Het geeft je privileges zonder dat je er echt iets voor hoeft te doen. Een leven in vrijheid, een goede gezondheidszorg, welvarende ouders, onderwijs, een goedbetaalde baan, openbare voorzieningen, een vrijstaand huis, een auto van de zaak, drie keer per jaar op vakantie en ga zo maar door. Je positie in de samenleving wordt voor een groot deel bepaald door je afkomst.

De nieuwe werkelijkheid

Maar stel nu dat we ervan uitgaan dat elk mens op deze wereld een verschil maakt in de tijd dat hij hier is. Iedereen laat een voetafdruk achter: online en offline. Ieder mens vertelt zijn eigen kleurrijke verhaal in iedere fase van zijn leven. Ieder mens is uniek en geeft daarmee betekenis aan zijn eigen levensreis. Die reis gaat niet altijd over rozen. Uiteindelijk zijn we allemaal prutsers die er het beste van proberen te maken. Het leven is vallen en weer opstaan. Iedereen kent pieken en dalen. Dat maakt het leven de moeite waard.

We leven echter in een verandering van tijdperk waarin oude waarden en normen vervagen, klimaatverandering een kritisch punt bereikt, we dagelijks overladen worden met informatie en we vaak meer dalen dan pieken beleven. Kortom, we zijn op zoek naar een manier om de nieuwe werkelijkheid betekenis te geven.

Mijn visie op communicatie en de wereld

Je eigen missie kennen

Niks heeft betekenis van zichzelf. We kunnen het zo aangenaam mooi of uitgesproken lelijk maken als we willen. Samen. Ik wil er in mijn rol als mooimaker voor zorgen dat mensen een zo aangenaam mogelijk leven leiden. En wel op deze wijze: spreek als overheid of bedrijf de ’taal’ van je medemens zodat ze zich begrepen voelen. Ga samen op ‘reis’ zodat je ze van dienst kunt zijn op het moment dat het nodig is. Luister naar wat er écht gezegd en gedaan wordt. Los het probleem vervolgens op en vervul die wens. Samen. Verdiep je in de leefwereld of bubbel van een ander en verwijder alle hocus pocus. Als iets te moeilijk is om iemand anders uit te leggen, ga terug naar de basis en maak het weer eenvoudig.

Als we komen met niks, gaan met niks en niks betekenis heeft van zichzelf, kunnen we samen op zoek naar een aangenamer leven voor iedereen in dit nieuwe tijdperk.

Waar een wil is, is een weg

In de negen jaar dat ik voor Yacht werk heb ik me kunnen ontwikkelen tot de communicatieprofessional van de toekomst die ik nu ben. Uitdagend werk bij bedrijven als Philips en DSM, alle mensen binnen en buiten Yacht die ik de afgelopen jaren heb leren kennen en mijn persoonlijke missie om echt waarde toe te voegen, hebben mij doen inzien dat je pas echt van betekenis kunt zijn door samen het verschil te (willen) maken.

Over Sylvia Vannisselroij

Sinds 2008 werk ik met veel enthousiasme en plezier bij Yacht voor bedrijven als DSM en Philips die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Ik geloof in de toekomst van global business zoals Daniel H. Pink deze beschrijft in zijn boek ‘A Whole New Mind: Why right brainers will rule the future’. Volg me op Twitter @SylviaVanni waar ik mijn visie op de wereld en de veranderende rol van communicatie deel.

Gerelateerde artikelen & blogs