Blog

Wat het belangrijkste is

Author Image

David Otto

Logistic Engineer

29 mei 2018

Header image

Afgelopen kerstvakantie trok ik voor de tweede keer The Goal van Goldratt uit de kast. De eerste keer dat ik dit boek en het vervolg (‘Het Is Geen Toeval’) las, was in 2005. De toenmalige General Manager van UPS Supply Chain Solutions in Venlo vroeg me om de doorloop (stroom) van de aaneengeschakelde (chain) intern processen te verbeteren. Inderdaad, de “throughput”. Maar ik moest eerst maar eens een boek erover lezen. Ik kreeg 1 weekend de tijd om het te lezen. Dat lukte. Met gemak.

Een klein half jaar geleden dus nog een keer. En wederom opende het me de ogen. Over de bottleneck theorie. En conflictmodellen. En over padvinders die een wandeling moeten maken en Alex Rogo die ze bij elkaar moet houden.

Echter dit keer haalde ik meer uit het boek dan uitsluitend enkele operationele denkwijzen. Beide boeken, zowel ‘Het Doel’, als ‘Het Is Geen Toeval’, zetten me aan het denken over wat nou eigenlijk echt belangrijk is voor een profit organisatie. Iets generieks waar niemand omheen kan. En dat kwam pas tot wasdom op de laatste pagina’s van deel 2.

Niet schokkends overigens want Goldratt benoemd uiteindelijk de “heilige drie eenheid”: Medewerker - Klant - Geld (genereren). Alles wat je doet als bedrijf staat in dienst daarvan. Volgens Goldratt is Geld onder te verdelen in: Nettowinst - Opbrengst uit investeringen (ROI) - Cashflow.

En toen werd het interessant. Want wat zijn nou de maatstaven om Geld, 1 van de heilige drie eenheid, uit te drukken naar de dagelijkse werkzaamheden in een willekeurig bedrijf? Waarop heeft een individuele medewerker (in)directe invloed om geld te genereren voor het bedrijf? Goldratt benoemd wederom 3 onderwerpen, te weten: Doorloop - Voorraad - Operationele uitgaven. Doorloop is de snelheid om uiteindelijk geld te verkrijgen uit een verkoop. Des te sneller je levert, des te sneller je een factuur stuurt en betaald krijgt. Simpel.

We zijn nu op het niveau dat iedere medewerker, van administratief medewerker tot directeur en van bedrijfsanalist tot orderpicker, zich eenvoudig kan bedenken wat zij of hij dagelijks als focus heeft om doorloop, voorraad en operationele uitgaven positief te beïnvloeden. En dus ook waar je je vooral niet “druk” om moet maken. Onze beste voetballer ooit zei eens: ik heb een hekel aan mensen die lopen, maar niet weten waarheen.

Als iedereen dezelfde juiste focus heeft, dan schiet je doorloop omhoog. Dit kan als direct resultaat hebben dat je altijd op tijd en volledig levert aan de klant. Klant! Dat is die 2e van de drie eenheid. Niet geheel toevallig. Want wat wil een klant? Wat is voor haar of hem het allerbelangrijkste? Volgens mij (en Goldratt): een product of dienst volgens de beschreven specificaties op tijd geleverd in de juiste hoeveelheden op de juiste plaats en tegen een financieel verantwoorde prijs.

Of neem de voorraden. Wat is het ultieme doel van voorraden? Mijn definitie: het doel van voorraad is het bekleden van die strategische functie die altijd zorgt voor de meest optimale service richting de klant (daar is ‘ie weer), tegen de laagst mogelijke integrale kosten.

Kosten! Waarom belangrijk? Iedere Euro die je bespaart mag je optellen op de nettowinst. Even heel zwart-wit. Toch?

Maar hoe weet je dan of je over langere periode, voor alle klanten die je hebt, het bij iedere levering goed doet? Daarvoor heb je op het hoogste niveau, op middenkader niveau en vooral op uitvoerend niveau de juiste prestatie indicatoren met elkaar afgesproken. Met de klant, met je medewerkers en met jezelf.

Want dat toont uiteindelijk aan hoe goed je bent, maar ook waar eventuele pijnpunten zitten, als je grondig analyseert en hoe je die pijnpunten uiteindelijk samen gaat oplossen, waarmee je weer aantoont dat iedereen, mits de juiste focus op wat echt belangrijk is, een (in)directe invloed heeft op de eindresultaten van een bedrijf.

En hetzelfde geldt voor de voorraad.

Of mis ik nu nog iets?

In mijn volgende blog kom ik terug op de 1e van de drie-eenheid: medewerkers. Als interim Senior Logistics Engineer zie ik veel bedrijven die op prestatieniveau soms hinder ondervinden van een directie, of het middenkader, of uitvoerend niveau. Of hinder van leveranciers. Of zelfs hinder van klanten. Iedereen heeft “last” van elkaar. Maar niemand kan me vertellen wat de leverbetrouwbaarheid is van het bedrijf, gemeten door de klant. Of de financiële hoogte van de voorraad en de kosten ervan om het te onderhouden. Hoe draai je dit nou om en zorg je dat iedereen weet waar zij of hij iedere dag weer aan moet werken? Daarover dus meer in mijn volgende blog.

Gerelateerde artikelen & blogs