Blog

Maatpak of confectie; strategie en keteninrichting in de modebranche

Author Image

Elcke Bergmans

Interim professional Supply Chain Management

23 mei 2017

Header image

Een kijkje achter de schermen van de fashion industrie. Is het alleen maar glitter en glamour?! Onlangs organiseerde Yacht een kennis event voor de Supply Chain en Procurement professionals van Yacht. Het thema was de keteninrichting en de strategie in de modebranche. Gastspreker Cor Noorlander van CB Fashion nam de professionals mee in een presentatie over de modebranche.

Retouren

CB Fashion ondersteunt verscheidende fashion klanten met hun logistieke processen d.m.v. warehousing, e-fulfilment, omnichannel en zowel nationale als internationale distributie. Tijdens de avond werd er veel gesproken over de invloed van E-commerce en de retourenstromen. Op dit moment een ‘hot topic’ gezien de toenemende online aankopen en de eventuele toename in de retourenstroom omdat klanten dit niet hebben kunnen passen. Wie koopt tegenwoordig niet een shirt of jurkje online? En wellicht de maten S, M én L om eenmaal thuis de juiste maat te houden en de verkeerden weer terug te sturen? De retourlogistiek is hiermee een essentiële schakel in een efficiënte supply chain van een modeketen. Wist je dat circa 40% van de online bestellingen weer retour gaat naar het distributiecentrum? Het lastige van retourenstromen is dat het moeilijk is in te schatten wanneer deze retour komen bij de logistieke operatie. Daarnaast moet ook de kwaliteit van het geretourneerde product worden geëvalueerd, aan de hand van uitgebreide controle.

Extra services

Een ander vraagstuk is waar je als logistieke dienstverlener goed op in moet kunnen spelen om in de modewereld actief de blijven. De veranderende rol van een logistieke dienstverlener naar een volwaardige partner is goed waar te nemen door de additionele services die een logistieke dienstverlener tegenwoordig kan bieden. Behalve de retourstroom, is er een trend die focust op een persoonlijkere aanpak en klanten. Er zijn merken die zich toeleggen om specifiek kleding samen te stellen en deze dan als 1 mooi pakket aan te leveren. Dit zie je bijvoorbeeld bij Suitsupply. CB Fashion pakt deze dozen in en levert daarmede een bijdrage aan het imago van Suitsupply. Tevens illustreert dit voorbeeld dat logistieke dienstverleners niet alleen kleding opslaan, maar ook dat vooral de bewegingen en kwaliteit binnen het warehouse van belang zijn.

Social influencers

Wat gaat de toekomst brengen voor de logistieke dienstverleners in de modewereld? In opkomst zijn de social influencers; de vloggers en bloggers. Zij beginnen bijvoorbeeld hun eigen kledinglijn of promoten specifieke merken die voor een groot aantal bestellingen kunnen zorgen in een korte tijd. Hierbij heb je niet alleen meer te maken met de traditionele seizoensgebonden productie maar ook met onvoorspelbare pieken en dalen. Ook zijn er opkomende nieuwe spelers in de logistieke wereld zoals bijvoorbeeld de nieuwe Amazon Prime. Deze service van Amazon is nog niet actief in Nederland, maar wat voor verschuivingen in de keteninrichting in diverse branches, inclusief Fashion, gaan er plaats vinden indien Amazon dit verder gaan uitrollen?

Dyanimische industrie

Dankzij Cor Noorlander hebben de Yacht professionals kennis gemaakt met een dynamische industrie. Cor noemde al dat mode als magisch wordt ervaren door veel mensen, maar als je inzoomt op de logistieke keten is het volgens mij vooral sprankelend & dynamisch!

Over Elcke Bergmans

Elcke Bergmans werkt als interim professional supply chain management bij Yacht en maakt deel uit van het expertteam Strategisch Voorraadbeheer. Voor Yacht publiceerde ze al eerder een blog over De voor- en nadelen van leveren op zondag en over Boodschappen doen in de toekomst: nooit meer de deur uit?

Gerelateerde artikelen & blogs