Blog

Vloggen doe je zo

Author Image

Peter Loonstra

Interim professional Communicatie

11 apr 2017

Header image

Wat doe jij in het dagelijks leven? Vertel je vaak over je passie? Wat gebeurt er achter de schermen van de organisatie waar je werkt? Inmiddels zijn we zover dat vloggen niet alleen meer leuk is voor de fervente hobbyist. Vloggen voor bedrijven is hot! Maar hoe zet je als bedrijf vlogs nu professioneel in? Is vloggen überhaupt een interessant marketingmiddel voor je organisatie? Ik kom als interim communicatieadviseur bij veel opdrachtgevers over de vloer. Vloggen is bij ene opdrachtgever al bijna gemeengoed geworden. En bij een andere opdrachtgever zie ik pas de eerste voorzichtige stapjes voorbij komen. Daarom een aantal inspirerende ideeën en tips over vloggen.

Vlogs

Het woord vlog is een samentrekking van de woorden video en weblog en daarmee staat vloggen dus voor video bloggen. De afgelopen jaren zijn steeds meer jongeren maar ook een aantal bedrijven actief aan de slag gegaan met vloggen. Ze combineren vloggen met bloggen om volgers een kijkje te geven achter de schermen. Bijvoorbeeld Wehkamp zet vlogs en vloggers op een boeiende manier in met wehkamp’s next style vlogger. Vloggen voor bedrijven staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar is zeker een interessant marketingmiddel. Vlogs geven een bedrijf een gezicht. Het geeft een veel beter beeld van wie je bent en van wat je doet.

Dagelijkse praktijk

In mijn dagelijkse interim-praktijk kom ik ook zeker leuke voorbeelden tegen. Bij mijn vorige opdrachtgever zag ik dat nieuwe bewoners van een nieuwbouwwijk een vlog maken van de bouw van hun nieuwe woning en wijk. Bij mijn huidige opdrachtgever, de gemeente Papendrecht, maken kinderen een vlog tijdens het creëren van hun eigen knutselhoed. Dit als onderdeel van de aankomende Koningsdag. Daar komt een hoedenparade van deze zelfgemaakte hoeden. Bovendien maakt de Papendrechtse burgemeester een eigen vlog over de voorbereidingen, de muziekpodia, vrijmarkt en de vele sportieve activiteiten tijdens Koningsdag.

Pakkende vlog

Als je gaat vloggen zorg dan wel voor een goede camera of camcorder. Slecht beeldmateriaal is een no go. En niet alles hoeft goed te gaan in je vlog en niet alles hoeft ingestudeerd te zijn. Spontaniteit wordt vaak ook enorm gewaardeerd. Bijvoorbeeld een typische werkdag of training voor medewerkers. Maak daarnaast  gebruik van keywords (veel gebruikte woorden of woordcombinaties die mensen invoeren in een zoekmachine om iets op te zoeken). Plaats het sleutelwoord bij voorkeur vooraan. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw vlog makkelijk vindbaar is. Maak een pakkende vlog van minimaal een minuut en maximaal drie minuten. 

Spannend beeld

Bedenk voordat je gaat filmen: wat is het doel van jouw vlog? Voorbereiding is het halve werk. Lange stiltes, onnodige herhaling en weinig afwisseling zijn funest. Wil je een extraatje aan je vlog meegeven? Zorg dan voor een spannend beeld. Wissel steeds van shot en film vanuit verschillende standpunten. Andere tip is dat muziek voor de sfeer zorgt. Kies een plezierig deuntje waardoor de kijker makkelijk in je verhaal komt. Probeer belangrijke woorden en woordgroepen meer te benadrukken.

Puntje van je stoel

Wissel af tussen hoge en lage klanken en let op je spreektempo. Een te hoog tempo kan een kijker een opgejaagd gevoel geven. Een te laag tempo kan saai worden. Maak zeker ook gebruik van pauzes. Soms kan het heel krachtig zijn om af en toe een stilte te laten vallen. En tot slot: speel met volume. Zo kan een zachte stem vertrouwen wekken en een harde stem meer aandacht trekken. Op deze manier kun je spanningsbogen inbouwen in je vlog die een kijker op het puntje van zijn stoel houdt.

Mis je nog meer tips? Laat het mij weten.

 

Gerelateerde artikelen & blogs