Blog

Hallo WhatsApp

Author Image

Peter Loonstra

Interim professional Communicatie

03 jul 2017

Header image

WhatsApp wordt tegenwoordig door bijna iedereen in Nederland gebruikt. Er zijn maar liefst 12 miljoen gebruikers van WhatsApp in Nederland en jaarlijks worden 42 miljard berichten verstuurd. WhatsApp voor bedrijven wordt dan ook niet voor niets steeds meer gebruikt. Het is namelijk een laagdrempelige manier om in contact te komen met je (potentiële) klanten en nu ook bij mijn vorige opdrachtgever: de gemeente Papendrecht. Daar is WhatsApp net geïntroduceerd om vragen te stellen aan de gemeente of een afspraak te maken.

De Bijenkorf, Zalando, UWV en Belastingdienst gebruiken al WhatsApp. En dus ook nu bij de gemeente Papendrecht en dat vond ik erg interessant om van dichtbij mee te maken. KLM bijvoorbeeld zet WhatsApp ook in voor haar klantenservice. Heb je al een reis geboekt? Maar heb je op het laatste moment toch nog een vraag over handbagage, dan kun je gewoon een appje sturen.

Laagdrempelig

Handig voor bedrijven en overheidsinstellingen is Web Whatsapp. Het voordeel is dat je niet de telefoon in de gaten hoeft te houden, maar dat je via de desktop de chatberichten kunt zien. WhatsApp wordt het meeste gebruikt voor snelle support. Denk aan hulp op afstand bij een probleem, vraag of klacht. Het enige wat je klanten of inwoners hoeven te doen, is je nummer opslaan. Ze kunnen je dan vanaf iedere locatie een appje sturen. Ook de politie gebruikt al enige tijd WhatsApp als buurtpreventie. Zo kan WhatsApp worden ingezet bij bijvoorbeeld een verdachte situatie in een wijk of buurt en kan de politie snel ter plaatse zijn. In de praktijk blijkt WhatsApp-Alert buurtpreventie een zeer effectief middel te zijn en het aantal inbraken hierdoor enorm afneemt.

Nieuws

WhatsApp kun je ook gebruiken voor het verzenden van nieuwsupdates. Zie dit als een soort nieuwsbrieffunctie, waarbij je kunt aanmelden voor je updates, aankondigingen en ontwikkelingen. Dit kan bijvoorbeeld bij georganiseerde evenementen erg interessant zijn. Je maakt hiervoor dan specifieke verzendlijsten aan. Mijn vorige opdracht in Papendracht was het opzetten van een promotiecampagne en begeleiden van Koningsdag. Zo kondigde ik bijvoorbeeld de verschillende straatacts en poppodia aan via WhatApp en links naar YouTube-filmpjes over de artiesten.

Snelle reactie

Als je kiest voor WhatsApp zorg er dan voor dat je tijd, middelen en mankracht beschikbaar hebt. Je verwacht namelijk bijna direct een reactie: als je dit niet waar kunt maken, kun je het beter houden bij e-mail of telefoon. Wees je er ook van bewust dat er in korte tijd veel vragen binnen kunnen komen. Contact zoeken met een bedrijf via zakelijk WhatsApp is een lage drempel om een vraag te stellen. Je hoeft niet meer na te denken over de aanhef en een appje typen is een kleine moeite.

Suggesties

Zorg ervoor dat de berichten zakelijk en duidelijk blijven en niet vol staan met smiley’s. Met de toevoeging van de blauwe vinkjes in WhatsApp kunnen mensen zien of je hun bericht al hebt gelezen. Het is vaak ook prettiger om alle informatie in 1 bericht te ontvangen in plaats van 5 korte berichtjes. WhatsApp mag dan wel geen geschreven brief zijn, maar het juiste gebruik van punten, komma’s en hoofdletters wordt altijd gewaardeerd. Klanten kunnen ook een profielfoto zien in hun WhatsApp contactenlijst en tijdens het chatten. Mijn suggestie is om hiervoor het bedrijfslogo te gebruiken als profielfoto. Je status wordt ook weergegeven bij je WhatsApp profiel; hier kun je bijvoorbeeld laten zien dat je bezig of niet beschikbaar bent. Je kunt hier ook eventueel de openingstijden van je WhatsApp service neerzetten. Overigens hebben we al een tijdje onze eigen WhatsAppgroep: Yacht MarCom Den Haag en Rotterdam. Handig voor het snel organiseren van een bijeenkomst, een borrel op ’t strand of gewoon even iets laten horen tijdens je vakantie met een foto erbij natuurlijk. Dus: Hallo. WhatsApp!

Gerelateerde artikelen & blogs